Compressor onderhoud, repareren en service
Kunnen wij jou ergens mee helpen? Heb je problemen met de compressor die je bij ons of ergens anders gekocht hebt? Of heb je juist technische ondersteuning nodig bij het herstellen van een compressor van Airpress en ABAC? Neem dan contact met ons op via één van de onderstaande formulieren. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.
Kies hier het juiste formulier
Airpress service is een uitgebreide en dynamische technische afdeling die gespecialiseerd is in het herstellen en onderhouden van (schroef)compressoren en andere pneumatische apparatuur. Wij bieden een breed scala aan onderhoudsdiensten aan, waaronder herstellen van compressoren (zowel zuiger- als schroef), evenals professioneel advies om de juiste onderdelen te selecteren voor de (schroef)compressor. Ook voeren we opdrachten uit met betrekking tot renovatie en herstellen van compressoren en modernisering van pneumatische apparatuur. Gekwalificeerd personeel, efficiënte werkorganisatie, moderne technische voorzieningen en een ruime voorraad van de onderdelen stellen ons in staat de wachttijd voor serviceverlening tot een minimum te beperken. Onze service staat tot jouw beschikking in elke (spoed)situatie!. Kleine klussen kan je ook zelf uitvoeren, zoals compressor olie bijvullen of algemeen onderhoud zoals compressor condensaat aftappen.
Service voor zuigercompressoren
en herstel van gereedschappen en accessoires
Heb je een storing betreffende zuigercompressoren, pneumatisch gereedschap of toebehoren? Airpress staat voor je klaar om je problemen op te lossen. Vul het herstellingsaanvraag formulier in voor het aanvragen van een herstel. Heb je een vraag betreffende service of welke service jij nodig hebt, dan kan je ons bereiken op +32 (0)3 - 820 99 90
Service voor schroefcompressoren
Een speciaal team van specialisten houdt zich bezig met het herstellen van schroefcompressoren. Heeft jouw schroefcompressor onderhoud nodig, vul dan het formulier onderhoud inplannen in. Heb je een acute storing die direct verholpen moet worden, neem dan rechtstreeks contact op met het storingsnummer +32 (0)3 - 820 99 90
Reserveonderdelen
Onderdelen bestellen voor een Airpress compressor? Of misschien wil je geschikte reserveonderdelen selecteren voor een compressor van een ander merk? Vul het reserveonderdelen formulier in om service te krijgen! Voor vragen kan je ons bereiken op +32 (0)3 - 820 99 90.
Compressor onderhoud of herstellen? Wij hebben de kennis en ervaring!
De servicemonteurs van Airpress zijn gekwalificeerde technisch mensen die op het hoogste niveau voor jouw apparatuur zorgen. Door de enorme kennis en ruime ervaring van onze servicemonteurs zijn zij in staat elk defect snel, efficiënt en effectief te verhelpen.
Daarnaast zijn onze technische experts zeer gespecialiseerd in specifieke soorten pneumatische apparatuur. Als gevolg hiervan worden herstelaanvragen uitgevoerd door drie verschillende onderhoudsafdelingen: zuigercompressoren en pneumatisch gereedschap, schroefcompressoren en reserveonderdelen.
Deze structuur zorgt voor een efficiënte organisatie van het werk van de serviceafdeling. Jij bent er op jouw beurt zeker van dat de apparatuur onder de hoede van een specialist in hun vakgebied valt en dat de service in kortere tijd wordt verleend.
Je kan rekenen op betrouwbare en professionele service!
Breed scala aan compressoronderdelen
De serviceafdeling van Airpress is ook verantwoordelijk voor professioneel advies over compressoronderdelen. We weten hoe weinig mensen dat doen! Heb je reserveonderdelen voor jouw compressor nodig voor het compressor onderhoud, maar heb je niet de technische kennis om snel een aankoop te doen? Aarzel niet, vraag om hulp via het reserveonderdelen formulier!
Professionele service voor compressoren met moderne technische faciliteiten
Airpress service is uitgerust met professionele tools die medewerkers ondersteunen bij hun dagelijkse werkzaamheden. Hierdoor is de service nog sneller en efficiënter.
Wij investeren al jaren in de ontwikkeling van technische voorzieningen om onze capaciteiten voortdurend uit te breiden en de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren. Dit stelt ons niet alleen in staat om de hoogste werknormen te handhaven, maar ook om sommige klussen ter plaatse uit te voeren.
Profiteer van de technische ondersteuning van de Europese leider in de pneumatische industrie!
Schroefcompressor herstellen
Two-Stage schroefcompressor herstellen
Zuigercompressor herstellen
Onderhoud van de compressor
Er zijn diverse soorten compressoren en dat betekent dat deze compressoren ook verschillend zijn in onderhoud. De één vergt nu eenmaal meer dan de ander. Maar hoe onderhoud je nu precies de compressor? In deze blog kom je meer te weten over het onderhoud en hoe jij jouw compressor in topconditie houdt.
1. Waarom is onderhoud belangrijk?
Onderhoud aan de compressor is ontzettend belangrijk om jouw compressor in top conditie te houden. De prestaties van een schone en net onderhouden compressor zijn veel beter dan bij een compressor die niet goed onderhouden wordt. Het zorgt ervoor dat de compressor een langere levensduur heeft en dat de compressor goed blijft functioneren.
Bij een compressor die niet goed wordt onderhouden, gaan de prestaties achteruit en kunnen er ongewenste en gevaarlijke situaties optreden. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan verstoppingen, corrosie in het drukvat, V-snaar welke kapot gaat bij modellen met een vliegwiel en luchtfilter verstoppingen wat kan leiden tot vervuiling in het drukvat. Dit wil je natuurlijk voorkomen!
2. Diverse compressoren, allemaal ander onderhoud?
Er zijn diverse compressoren in omloop en deze hebben allemaal aandacht nodig om het beste eruit te halen. Er zijn een aantal onderhoudswerkzaamheden welke alle compressoren hebben, maar er zijn ook onderhoudswerkzaamheden welke compressor specifiek zijn. Hoe je het beste onderhoud kan uitvoeren wordt algemeen en per type compressor uitgelegd.
Wat is algemeen onderhoud
Het algemeen onderhoud is van toepassing op iedere compressor. Als eerst het luchtfilter. Mocht je nu een olievrije compressor of een benzine compressor hebben, het luchtfilter dient altijd gecontroleerd te worden en moet na één jaar of naar het aantal bedrijfsuren vervangen worden. Dit onderdeel zorgt er namelijk voor dat de luchtcompressor schone lucht binnen in de tank krijgt. Vervuilde lucht zorgt voor mindere prestaties en op een gegeven moment kan zelf het stof in het drukvat komen. En dat wil je echt niet, want dan gaat de compressor kapot.
Het tweede punt is condens uit het drukvat aftappen. Perslucht bevat water en dit kan juist in het drukvat achterblijven, wat kan leiden to corrosie. Corrosie is roest dat aan de binnenkant van het drukvat ontwikkeld en een roestig drukvat kan leiden tot gevaarlijke situaties en de compressor beschadigen. Tap daarom regelmatig, het beste gelijk na gebruik, het condenswater af. Wanneer je het nog gemakkelijker wilt hebben, gebruik dan een automatische condensaat aftapper. Dan wordt het condens automatisch uit het drukvat getapt.
Het derde punt zijn de (kop)bouten. Wanneer de compressor de eerste 50 uur er op heeft zitten qua draaien, moet je controleren of de schroeven nog vastzitten. Door de trillingen kunnen schroeven loskomen wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Daarna is het om de 500 uur, zodat je zeker weet dat de compressor goed in elkaar blijft zitten.
Compressor olie bijvullen
Zoals de naam het al zegt hebben oliegesmeerde compressoren zuigercompressorolie nodig. Compressor olie bijvullen is belangrijk, want wanneer er te weinig of geen olie meer aanwezig is, kan het de pomp beschadigen of zelfs kaopt maken. Controleer via het peilglas of met de peilstok de olie in de compressor. Wil je met Airpress compressor olie bijvullen? Deze zijn verkrijgbaar in 0,5 liter en 1 liter variant!
Olie is belangrijk voor de smering, het koelen en het absorbeert resten, zoals metaaldeeltjes en verbrandingsresten, uit de compressorpomp. Door verse olie zal de compressor soepeler lopen. Door vervuiling zal de motor niet zijn beste prestaties meer halen en het kans zelfs tot beschadigingen aan de compressorpomp leiden.
Ieder jaar of na het aantal bedrijfsuren dien je de olie te vervangen. Op iedere oliecompressor zit een aftapkraan of je draait het oliekijkglas uit de compressor, zodat je snel en eenvoudig olie uit het reservoir laat stromen. Het stappenplan om olie te verversen is als volgt:
- Om de olie eenvoudig uit de pomp te laten lopen, moet je de compressor even een paar minuten aanzetten. De olie wordt warm gemaakt en zal gemakkelijker uit het oliereservoir stromen;
- Denk erom dat je altijd de compressor uit hebt staan en van de stroom hebt om ongelukken te voorkomen wanneer je de olie uit het reservoir gaat halen;
- Verwijder de vuldop, zodat er een beetje lucht inkomt. Draai daarna de aftapplug eruit en vang de olie op met een bakje. Laat het gehele reservoir leeglopen totdat er geen olie meer uitstroomt. Draai daarna de aftapplug er weer in;
- Nieuwe olie wordt toegevoegd via de vulopening. Doe dit met een trechter zodat je niet morst;
- Controleer regelmatig met de oliepeilstok of het oliekijkglas de stand van de olie. Er mag beslist niet meer in het reservoir gegoten worden dan wordt aangegeven. Mocht dit wel gebeuren, draai je de aftapplug er weer uit om de olie eruit te laten lopen. Wanneer je tot de juiste hoeveelheid hebt gevuld of bent gedaald, draai je de vuldop er weer op.
Jouw compressor is met deze stappen binnen no-time er weer helemaal klaar voor. Denk er wel om dat je niet twee soorten olie door elkaar mengt, want dit kan leiden tot ongewenste prestaties.
Compressor lekt olie? En heb je nog garantie? Neem dan contact met ons op via het garantieaanvraag formulier. Valt het buiten de garantie, neem dan contact op via het herstellingsaanvraag formulier.
Koelribben schoonhouden en V-snaar spannen en vervangen
Bepaalde compressoren zijn uitgerust met koelribben en een V-snaar. Dit zorgt namelijk voor koelere perslucht en voor een betere compressie van perslucht in het drukvat. Maar ook deze onderdelen hebben onderhoud nodig. Zorg ervoor dat de koelribben altijd schoon en stofvrij zijn. Stof zorgt er juist voor dat het vliegwiel minder koelte genereert, wat leidt tot mindere kwaliteit van de perslucht.
De V-snaar, ook wel aandrijfriem genoemd, dient elke maand even gecontroleerd te worden op de spanning. Mocht de spanning niet meer correct zijn, dan kan je eerst de V-snaar weer opspannen naar de gewenste spanning. Daarbij komt dat je ook de aandrijfriem op scheuren en slijtage moet controleren. Mocht er een scheur inzitten, vervang dan direct de aandrijfriem, want een scheur kan leiden tot gevaarlijke situaties. De kooi om het vliegwiel is eenvoudig te demonteren. Let er dan wel op dat de compressor niet aanstaat en van de stroom is. Voordat je de compressor weer opstart, moet je eerst de kooi er weer op hebben gebouwd.
Aandachtspunt bij diesel en benzine compressoren
Bij de brandstof compressoren heb je een belangrijk aandachtspunt en dat is de verbrandingsmotor. Bij de verbrandingsmotor moet je er goed om denken dat de brandstof niet vervuild raakt. Vervuilde brandstof kan problemen geven en daarom is het belangrijk dat een schone brandstof gebruikt wordt en de eventueel aanwezige brandstoffilters te reinigen/vervangen. Ook moet er olie in het oliereservoir en op dezelfde manier moet je het controleren als bij de compressorpomp.
3. Hoe kan ik ontdekken wanneer mijn compressor specifiek onderhoud nodig heeft?
Het kan voorkomen dat een compressor ondanks het juiste onderhoud toch nog problemen kan hebben. Mocht de compressor bijvoorbeeld uitvallen kan dit te maken hebben met verstopte luchtfilters. Mocht het probleem opgelost zijn wanneer de verstopte uchtfilters zijn schoongemaakt, is het klaar. Is het probleem niet opgelost, neem dan contact met ons op .
Soms komt het ook voor dat een onderdeel defect gaat. Mocht er bijvoorbeeld geen druk meer worden opgebouwd of de compressor blijft aanstaan terwijl het drukvat al vol is, is waarschijnlijk de drukschakelaar kapot. Maar ook andere onderdelen als bijvoorbeeld de olieplug, cilinder, ventilatorkap, persleiding en oliekijkglas. Vaak zijn onderdelen van een compressor los te krijgen, zodat jij de compressor weer werkende krijgt. Specifieker onderhoudt komt pas echt naar boven wanneer jouw compressor niet meer de prestaties levert die het moet doen, terwijl je keurig het onderhoudt aan de compressor hebt gedaan.
4. Wat is het onderhoudsschema van de compressor?
Het onderhoudsschema voor een compressor is in te delen in dagelijks, één keer per week, één keer per maand en jaarlijks. Onderstaand schema kan jij als vuistregel gebruiken om jouw compressor goed te onderhouden:
Na elk gebruik
Condens aftappen
Één keer per week
Oliepeil controleren
Luchtfilter controleren
Eén keer per maand
V-snaar controleren
Koelribben schoonmaken
Jaarlijks
Olie verversen, mits anders aangegeven
Luchtfilter vervangen, mits anders aangegeven
Na 50 en daarna bij elke 500 bedrijfsuren
Controleer dat de kopbouten nog vastzitten
Nu weet jij hoe je het beste jouw compressor in top conditie kan houden. Onderhoud is en blijft belangrijk om het beste uit jouw compressor te blijven halen. Het onderhoud verschilt per type compressor, echter zijn er altijd drie basis onderhoudsklussen welke uitgevoerd moeten worden bij elke compressor en deze zijn zeer belangrijk:
- Condens aftappen;
- Oliepeil controleren;
- Luchtfilter schoonmaken.
5. Onderhoud van de schroefcompressor
De schroefcompressor kent ook onderhoud. Er is onderhoud dat je zelf kan uitvoeren en onderhoud wat alleen door de Airpress servicemonteur uitgevoerd kan worden, zoals het vervangen van het luchtfilter, oliefilter en seperatorfilter (dit hangt van het aantal uren af van de machine), maar ook herstel, V-snaar aanspannen, storingen die niet te verhelpen zijn en persluchtsysteem onderhoud. Het onderhoud dat je zelf kunt uitvoeren aan de machine is regelmatig het oliepeil controleren en het condenswater aftappen.
Wanneer je de schroefcompressor gaat plaatsen dien je rekening te houden met 1 meter rondom de machine. Op deze manier kun je eenvoudig overal bijkomen. Daarbij moet je er goed omdenken bij onderhoud dat de schroefcompressor geheel uitstaan voordat je panelen van de machine gaat halen.
Olie van de schroefcompressor vervangen
Olie is belangrijk voor de schroefcompressor om te blijven werken, want een tekort aan olie zal als gevolg hebben dat de olietemperatuur te hoog wordt waardoor de machine uitvalt. Dit kan uiteindelijk leiden tot een defecte machine. Het oliepeil is te controleren via de olieindicatiebuis. Wanneer er olie is tussen de twee lijnen, dan is het op goed niveau. Komt het onder de onderste lijn, moet je direct olie bijvullen. Is de olie al voor een langere tijd in de schroefcompressor aanwezig, dan dien je de olie volgens het voorschrift van de draaiuren/onderhoudsinterval te verversen. Verouderde olie geeft namelijk verminderde smering. Met verouderde olie en ook zonder olie loopt de schroefcompressor op een gegeven moment vast.
Let op! Na de eerste 500 uur draaien moet de olie van de schroefcompressor ververst worden. Wanneer je dit hebt gedaan, kun je daarna het reguliere onderhoudschema aanhouden.
Condenswater aftappen schroefcompressor
Wekelijks moet je het condenswater aftappen om corrosie te voorkomen in het drukvat. Ook dien je condensaat af te tappen uit de olietank. Corrosie kan namelijk het drukvat aantasten, waardoor de kwaliteit achteruit gaat. Ook kan het condenswater door het persluchtsysteem gaan, waardoor ook andere componenten aangetast kunnen worden. Bij veehouderijen speelt Ammoniak mee, wat het systeem ook kan aantasten. Van de OFAG 3 adsorptiedrogers zijn de filterpotten voorzien van coating, waardoor ammoniak niet meer reageert met condens en aluminium.
Het kan voorkomen dat de schroefcompressor in een vochtige omgeving staat. Dan is het juist belangrijk dat je het condenswater aftapt. Een seperatorfilter filtert ook water, komt hier roestwater in kan de seperatorfillter ook aangetast worden. Denk er dus goed om dat je condenswater wekelijks aftapt. Met een automatische condensaftapper moet je wekelijks de testknop indrukken om te kijken of de tapkraan nog lucht uitblaast. Is dit niet het geval, kan de vlotter vastzitten of verstopt zijn.
Plaatsing van de schroefcompressor
De compressorruimte is belangrijk bij zowel de plaatsing als het onderhoud van de compressor. Als eerste de vloer, deze moet geschikt zijn voor industrieel gebruik en voldoende draagkracht hebben om het gewicht van de compressor te kunnen dragen. Het tweede punt is de ventilatie van de ruimte waarin de schroefcompressor komt te staan, welke minimaal 30 m3 moet zijn. De temperatuur van de ruimte mag niet lager dan 5 °C en niet hoger dan 40 °C zijn. Ook moet je goed rekening houden met de lucht aan- en afvoer, waarbij de aanvoer zo laag mogelijk geplaatst moet worden voor het aanvoeren van koude lucht en de afvoer zo hoog mogelijk om de hete lucht af te voeren. Komt de schroefcompressor in een stoffige omgeving, dan is het advies om een filter voor de opening te monteren.