Vulkaniseren
De bandenservice is vandaag de dag één van de snelst groeiende diensten in de automotive-sector. In de loop van de jaren zijn deze bedrijven veranderd van werkplaatsen waar men zich voornamelijk bezighield met het repareren van binnenbanden en het vernieuwen van het loopvlak naar moderne bedrijven die door de introductie van seizoensbanden en tubeless banden veel meer vraag kregen. De vraag naar tubeless banden, laagprofielbanden en aluminium velgen had als gevolg dat bedrijven gespecialiseerde services gingen aanbieden, omdat de montage van deze banden geavanceerde apparatuur en vakkundige service vereisten. Ga je de band zelf vervangen kan dit leiden tot beschadigingen. Ook komen er steeds meer servicepunten bij, mede doordat er langere wachtrijen onstondern bij het wisselen van zomer- en winterbanden.
De evolutie van bandenservices
In het verleden schonken voertuigbezitters niet zoveel aandacht aan de staat van hun banden. Tegenwoordig, met de steeds hogere snelheden die moderne auto's bereiken, is bijna elke bestuurder zich bewust welke grote invloed de staat van de banden heeft op de verkeersveiligheid.
Naast het veiligheidsaspect beïnvloedt de juiste conditie van banden en het handhaven van de juiste bandenspanning, zoals aanbevolen door de fabrikant, het rijcomfort en de levensduur van de banden aanzienlijk.
Groeiende bewustwording van bestuurders en technologische vooruitgang
De toenemende bewustwording van bestuurders op het gebied van veiligheid en de introductie van nieuwe technologieën, zowel in de constructie van banden als velgen (vooral die van lichtmetalen), hebben bijgedragen aan een aanzienlijke ontwikkeling van werkplaatstechnieken met betrekking tot bandenservice. Ook het aantal bedrijven dat deze diensten aanbiedt, is gegroeid.
Bovendien heeft de brede toepassing van seizoensbanden (zomer- en winterbanden) ervoor gezorgd dat de bandenservice een van de meest voorkomende technische handelingen is bij moderne auto's.
Waarom is de efficiëntie van apparatuur en werkorganisatie cruciaal tijdens het bandenwisselseizoen?
De lente en de herfst zijn drukke periodes voor bandenservices, want dan komen de meeste klanten, mede voor de verkeersveiligheid, om de banden te wisselen en/of lichtmetalen velgen of nieuwe banden te kopen. In deze periodes is de betrouwbaarheid van apparatuur een essentieel onderdeel van het succes. Werkplaatsen die vooruit plannen, hun apparatuur onderhouden en moderniseren, kunnen voldoen aan de stijgende vraag. Hoe zorg je voor een vlotte service voor alle klanten? Het antwoord is vrij eenvoudig: zorg voor voldoende werkstations, goed functionerende apparatuur, professioneel en snel personeel en voldoende voorraad van technische materialen en banden. Een goede organisatie en logisch gebruik van apparatuur zijn fundamenteel voor succes in deze drukke periode.
Hulp nodig? Vul het onderstaande formulier in:
Seizoensgebonden stijging in vraag naar bandenservices
Het wisselen van banden is typische seizoensgebonden dat verband houdt met de jaargetijden. In Nederland kan je van alles verwachten qua weer, van hele hete zomers tot strenge winters. Daarom is het noodzakelijk om de banden aan te passen aan de weersomstandigheden van elk seizoen, zoals temperatuur, vochtigheid, modder of sneeuw. Doordat men vaak de banden twee keer per jaar wisselt op hetzelfde moment, kan dit voor extreme drukte zorgen bij de bedrijven. Ieder bedrijf heeft hier last van, zelfs gespecialiseerde werkplaatsen die bandenservice en reparatie aanbieden of erkende garages die zich ook op andere diensten richten.
Stikstof in banden, een nieuwe richting voor bandenservice
Bandenservicebedrijven breiden hun aanbod steeds vaker uit met innovatieve diensten die direct verband houden met de bandenservice, wat voortkomt uit de nieuwste trends in de automobielsector. Een van die diensten is het vullen van banden met stikstof. Dankzij de hogere dichtheid behoudt stikstof een constant volume, ongeacht temperatuurveranderingen binnen de normale gebruiksomstandigheden van voertuigen, zowel bij lage als hoge temperaturen. Bovendien dringt stikstof veel langzamer door de rubberstructuur dan lucht, wat helpt om een langere en stabiele bandenspanning te houden. Een belangrijk voordeel van stikstof is dat het geen vocht bevat tijdens het vullen van de banden, wat stalen velgen en interne onderdelen beschermt tegen corrosie.
Hoe kan je de banden vullen met stikstof
Momenteel zijn er twee methoden om banden met stikstof te vullen: het gebruik van stikstofflessen of een stikstofgenerator. Het gebruik van flessen is voordeliger in de beginfase van deze dienst, en gecomprimeerde stikstof kan eenvoudig worden aangeschaft bij distributeurs van technische gassen. Naast de flessen zijn ook een drukregelaar en een flexibele slang met een spuitpistool nodig. Een betere, maar duurdere optie is het gebruik van een stikstofgenerator. Hoewel de aanschaf gepaard gaat met hogere initiële kosten, wordt de investering in een generator na ongeveer anderhalf jaar rendabeler dan in flessen, en dalen de operationele kosten.
De generator wordt aangesloten op perslucht uit de werkplaatsinstallatie of een onafhankelijke compressor. De lucht wordt eerst gefilterd en gedroogd, waarna er in een speciale kamer de zuurstof wordt gescheiden van de stikstof door middel van een membraan dat alleen zuurstofmoleculen doorlaat. De zuurstof wordt verwijderd, en de stikstof, na te zijn gefilterd, wordt opgeslagen in een drukvat van 0,12 m³